Sílvia Bel Fransi (Barcelona, 1982) és una ment
inquieta. Poeta, llicenciada en Periodisme i màster de Formació de
Professorat de Català per a Persones Adultes, també estudia teatre, un
altre domini que li escau perquè als recitals hi posa en solfa molt més
que la veu, ara es cobreix el rostre amb pintures de guerra (o d’amor),
ara es posa un nas de pallasso o un barret, més que recitar o dir els
versos, els interpreta: modula la veu, gesticula, juga amb les pauses i
amb les mirades, desplega els poemes davant del públic amb més recursos
de l’habitual.
I no obstant tota aquesta celebració de la posada en escena, Bel
afirma que troba plaer tant quan l’escriu com quan la diu, la poesia,
però que si s’ha de mullar, “com que el plaer més fondo és el més íntim,
diria que l’orgasme arriba en escriure-la, secretament, sense que el
món sàpiga que estic en comunió amb aquell moment màgic de creació”.
Aquest ha estat l’any de la publicació del seu quart poemari, Deixar anar. Soliloqui en mi sostingut (Viena
Edicions, 2018), amb què Bel ha volgut abraçar “el buit, el gran
misteri, la perfecta paradoxa, el dubte definitiu” i, alhora, “dir adéu
al masoquisme i l’angoixa dels amants, sense ànims de venjança, només de
commoció”.
Abans, havia “alliberat el crit de l’amor lèsbic” amb L’esbós (2010), s’havia “desprès de la rebel·lia silenciada” amb Fila índia enfora (2012), i se li havia escapat “aquell somriure que acompanya el dolor” amb Lluíííís (2015).
Inquieta, dèiem. Quan li demanem uns versos que la defineixin, ens
regala aquesta petita càpsula: “Sempre espero algú. Encara que sigui a
mi mateixa”.
Per a què serveix la poesia? Què n’és i què no n’és?
Segurament, si m’haguessis fet aquesta mateixa pregunta fa anys
m’hagués atrevit a contestar-te què és la poesia. Avui se’m fa massa
gros, profund i pretensiós, l’interrogant. I aquest misteri és també
l’essència poètica. Allò que no es pot explicar amb paraules,
paradoxalment, és la poesia. Aquell respir que es deixa entreveure en
els versos, però que no acaba de tancar-se mai, de concloure’s mai. La
poesia és només la inclinació cap a alguna veritat.
Quan i per què vas començar a llegir-ne? Encara ho fas? És millor llegir-la o escoltar-la?
Pensar i parlar en termes absoluts no m’acostuma a portar bons
resultats. Per tant, no sé si és millor llegir-la o escoltar-la. Hi ha
un temps per a cada cosa. El temps de descoberta va ser cap als 6 o 7
anys. No ho recordo bé. Deuria ser de casualitat, com els esdeveniments
que ens acaben marcant la vida.
Per què n’escrius?
Ara farà ja uns mesos que no escric gairebé ni una ratlla. Potser
m’és més fàcil contestar-te la pregunta de per què no escric. No escric
per obligació, ni per exhibició, ni per exercitar-me. Escric només quan
no puc més, quan sento que alguna cosa ha de canviar i el mer raonament
no em porta a un lloc on em senti transformada. La poesia sacseja, però
també aplana l’emoció. En aquest sentit, la poesia relaxa l’inquiet i
inquieta el relaxat.
Que cadascú faci el que vulgui. Hi ha persones més auditives (que
troben més plaer en què algú els reciti) i, d’altres, més visuals i
mentals (el poema els passa més per l’aturar-se en les paraules, els
versos, sense l’efímer del directe). Jo trobo plaer en escriure-la i en
dir-la. Però si m’he de mullar, com que el plaer més fondo és el més
íntim, diria que l’orgasme arriba en escriure-la, secretament,
sense que
el món sàpiga que estic en comunió amb aquell moment màgic de creació.
Fas servir llibretes, paperets o el mòbil per anotar idees,
imatges, versos donats i coses sentides que després elabores? O pots
estar setmanes sense pensar-hi, fins que se’t dispara la mirada poètica?
Sempre llibretes. Mai tecnologia. Si surto de casa amb el quadern
d’idees jo ja vaig tranquil·la. Sé que si en algun moment, com tu dius,
se’m dispara la mirada poètica, podré donar-hi sortida. Si vaig sense
papers, inconscientment, sento un buit. Com si estigués a punt de trair
la inspiració, en el cas que arribés.
Escrius sempre al mateix lloc o ets tot-terreny? A mà o amb
ordinador? En alguna hora o circumstància determinada? Amb alcohol a mà?
De bon matí en dejú?
Acostumo a escriure a casa. Però no és una rigidesa imposada, ni que
em condicioni l’espai, simplement que a casa em trobo molt connectada
amb mi mateixa. I sí, acostuma a ser al matí en dejú, quan el món encara
està despertant i no hi ha soroll social.
Vas sumant poemes i després busques (o trobes) el fil que els uneix? O penses directament en llibres?
Un híbrid. Potser els primers poemes d’una etapa vital els escric
sense concebre’ls com a obra, però poc a poc me’n vaig adonant que allò
té un fil i llavors m’aturo i començo a fixar l’atenció en aquesta nova
temàtica. Em poso llavors les ulleres d’estar engendrant una obra.
Quan dones per enllestit un poema? Com és el teu procés de
reescriptura? Proves els versos dient-los en veu alta? Tens lectors de
confiança?
Quan no grinyola. Quan no em canso de dir-lo. Quan ja no sabria com
dir-ho d’una altra manera. Llavors el dono per acabat. Tanmateix, el
temps, fa que la mirada sobre el passat també canviï i allò que potser
vaig validar en un moment, després ho enviaria a les escombraries.
Com podríem guanyar lectors? O no cal? Com aconseguim que
s’apreciï la poesia ja des dels instituts? Quins autors caldria fer
llegir a les aules?
Crec que el públic, en general, aprecia l’autenticitat. Primer
transformem-nos nosaltres com a artistes o creadors i, el públic, ja
s’aproparà si hi veu alguna ressonància.
Paral·lelament, també afegiria la pregunta: “Com podem fer per no
perdre lectors o públic als recitals?”. Doncs buscant innovació, noves
veus, arriscant, preguntant a la gent què li agrada. El cercle poètic és
molt de capelletes i caiem en les inèrcies de programar sense arriscar
gaire.
Continues alguna tradició? Reconeixes mestres? Quins? I per quina manera de dir o d’escriure?
Conscientment, no en segueixo cap. Però en el fons, és evident que
totes venim d’una tradició i que voler ser genuïna pot semblar
pretensiós.
Et sents part d’una generació?
No.
Quins són els teus poetes contemporanis de capçalera? I els teus clàssics indispensables?
Chantal Maillard, Philip Larkin, Roger Wolfe, Cristina Per Rossi, Joan Margarit.
Regala’ns un vers o un poema teu que et defineixi com a poeta, si és possible filar tan prim.
“Sempre espero algú. Encara que sigui a mi mateixa”.
Es pot viure de la poesia? Mentrestant, com et guanyes la vida?
Primer hauríem de definir “viure de”. És evident que la poesia és un
gènere minoritari dins d’un món precaritzat com és la literatura. Si a
això després hi afegim una llengua minoritzada com el català i el fet de
ser llegida com a dona, i com a dona lesbiana, doncs encara dificulta
més fer una aposta única per donar-li a la poesia un espai de treball i
un motor d’independència econòmica. Però això depèn de molts factors.
Segurament, autors espanyols, francesos o anglesos que escriguin amb
llengües amb més lectors, se’ls eixampla el camp d’actuació. A mi ja
m’està bé no centrar-me només en la poesia, que és un àmbit de
llibertat. Segurament, si es convertís amb “la meva feina” prioritària,
no la gaudiria tant.
Hi ha alguna cosa que et calgui dir i que no t’hagi preguntat? És el moment.
Moltes. Però me les guardo per mi.
Publicat per Jordi Benavente a La Llança
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada