#versirevers Publicat per Jordi Benavente a La Llança.
“Ho vaig
perdre tot. (...) Amor, casa, família, fill, parella, van desaparèixer. (...)
Era una dona abocada a escriure llibres o a morir”. Són fragments de l’epíleg
del darrer llibre publicat per Dolors Miquel, El guant de plàstic rosa (Edicions 62, 2017). Una manera d’escriure
que t’agafa pel coll amb la fermesa metàl·lica, freda i indefugible d’un cargol
de banc, no exempta d’un cert lirisme, i d’una aspror vellutada, rodorediana.
I per això
l’entrevistem. Per això i per tota l’obra precedent. I també perquè la primera
entrevistada Vers i revers (la Maria Cabrera) ens va citar el seu Gitana
Roc com un dels tres poemaris coetanis que més l’havien marcada. I ens
agrada això d’anar fent xarxa, d’anar teixint teranyina.
La poeta Dolors
Miquel (Lleida, 1960) es va donar a conèixer amb El vent i la casa tancada (Premi Rosa Leveroni de poesia 1989).
Després van venir Llibre dels homes, Haikús del camioner, Gitana Roc, Mos de gat, AIOÇ (Premi Ciutat
de Barcelona de poesia 2005), Missa
pagesa (Premi Gabriel Ferrater 2006), La
dona que mirava la tele i La flor
invisible (Premi Alfons el Magnànim de poesia 2011), entre d’altres.
Miquel diu
que té un mètode infal·lible per saber què és poesia i què no. Diu que “és com
reconèixer un gos mort o viu. O un porc mort o viu. O una mosca morta o viva”. I
assegura que és justament quan l’artista acaba de crear el poema quan s’imposa
aquell moment únic de dubte, aquell tot o res: “Plorarà o no plorarà”.
Aquesta
lleidatana no sol mossegar-se la llengua. A les xarxes socials, sempre que pot burxa
la nafra dels temes que la preocupen. La defensa dels drets dels animals i la
natura, la memòria històrica, el jou espanyol que sotmet Catalunya, la
hipocresia d’anada i tornada del gremi literari. En aquest sentit, ha volgut deixar
clavada, aquí mateix, una pregunta, per torna al gruix de l’entrevista: “¿Per
què, avui en dia, si no tens relacions i no adules al personal, desexisteixes,
inexisteixes, o existeixes sense existir d’existència provada científicament?
¿Per què? A veure qui contesta”.
Per a què serveix
la poesia? Què n’és i què no n’és?
Per a què serveix
la vida? Les preguntes utilitàries m'espanten molt. Així que la passaré pels
marges, no fos cas que em quedés enganxada enmig de l'asfalt atrapa-preguntes i
petjades humanes, abans de l'explosió del volcà Krakatoa. Reconèixer-la sí que
és senzill. És com reconèixer un gos mort o viu. O un porc mort o viu. O una
mosca morta o viva. No es tracta de gènere mosca-prosa, poesia-gos, assaig-porc.
Res a veure amb les formes, amb els ossos, amb la pell, amb la matèria... Sinó
amb ànima i animació. (Eppur si muove! O no muove). Quan l’artista l’acaba de
crear, és l’únic moment en què el dubte s’imposa. Cal saber si plorarà o no
plorarà. Aquesta és una imatge maternal. Íntima. Però també hi ha gossos vius
que semblen morts o gossos morts que semblen vius. O mosques vives que es fan
les mortes. Però passat el primer estat d'estupor o d'enganyifa, és impossible
no reconèixer vida o mort. Poesia o no poesia. Respiració. Pulmó en moviment. O
poesia entubada a la sala de reanimacions impossibles. Impossible no reconèixer-les.
Les reanimacions o les poesies. Ara, també hi ha poemes que queden en estat
vegetatiu durant segles, i un dia retornen a la vida ferotges. No ens saben dir
què va passar entretant. A l’interregne.
Quan i per què
vas començar a llegir-ne? Encara ho fas? És millor llegir-la o escoltar-la?
No tinc
memòria del moment. A mi m'agradaven les paraules. Escoltades, dites, escrites.
Hi ha nens a qui els agraden els Legos, les Barbies, els jocs de màgia, córrer
que se les pelen o pelar-se els genolls caient de les pereres i dels
presseguers. Sé que m'agradaven molt les paraules. Cantades, la música de les
paraules, els jocs de sentits impossibles de les cançons infantils, explorar
els invisibles i la bellesa, les taques negres de les paraules sobre el paper,
com petjadetes de potes de formiga. Com es veu, ara que ho descric, hi tenia
predisposició.
Tot poeta
llegeix. Tot caminant camina. Tot cantant canta. I tot animal, animala. Això de
si és millor llegir-la o escoltar-la, trobo que són coses diferents. Tanmateix,
si la poesia és dolenta, prefereixo gairebé escoltar-la. Llegir-la m’és
impossible. Escoltar-la, de fet m’és més senzill. El cap em fa bromes, mentre
l’escolto el cap ironitza. I si no pot recórrer a l’humor, desconnecta.
Per què
n’escrius?
Jo què sé!
Si hagués nascut a l'època prehistòrica, segurament no n'escriuria, almenys amb
paraules, potser amb els ulls o amb les mans. O amb la pell. Potser seria un
important ferrer de la indústria puntera de la metal·lúrgia. El prestigi i
desprestigi d’oficis i professions em té la ment robada, m’al·lucina. És com un
carrusel, ara uns són el top, ara no són res. O potser seria una dona dels
segle XVI envoltada de fills pesats que tenen gana. Esprimatxada, pur nervi i
tota bruta. La veritat és que busquem explicacions per a tot, i res en té.
Prefereixes
dir-la o que et llegeixin?
Quan acabo
d'escriure els poemes, prefereixo dir-los. Més que preferir-ho, necessito
dir-los. Omplir els globus d'aire. Les síl·labes, ben plenes d'aire cap al cel,
que volin. Passat el temps recent de l’escriptura, depèn. Si porto massa temps
recitant-los em pren un gran cansament de mi mateixa. De les meves idees, dels
meus poemes, de la bellesa que generen, de tot. Hi ha gent, en canvi, a la
poesia, que sembla Narcís entotsolat amb el reflex de l'aigua. No paren de dir-se.
No sé si els admiro o no. Narcís és un ofec del jo, un ofec líric i víric i
viral.
Fas servir
llibretes, paperets o el mòbil per anotar idees, imatges, versos donats i coses
sentides que després elabores? O pots estar setmanes sense pensar-hi, fins que
se’t dispara la mirada poètica?
Depèn de
l'època. Ja són molts anys. He fet servir de tot. Al principi tot eren
quaderns, alguns encara els tinc. Altres èpoques tot era pantalles d'ordinador,
en tenia dues de grans per tenir diccionaris, informació, el que fos. També he
usat el mòbil i la gravadora. Ara he tornat a les llibretes. Elaborar... la
construcció del poema... és una expressió que queda molt bé... ¿Qui devia
inventar-la? I a l’època de la raó, de la ciència. Com qui elabora una bomba
atòmica. I tanmateix, tant dóna si l’elabores o no... hi ha poemes que et
costen tres anys, o vint, i d’altres que et surten de tirada. Importa poc si
són elaborats, construïts o vomitats. El cas és que siguin poemes. Si un poeta
porta quinze anys fent una poema i és una merda, doncs és una merda elaborada.
Escrius sempre al
mateix lloc o ets tot-terreny? A mà o amb ordinador? En alguna hora o
circumstància determinada? Amb alcohol a mà? De bon matí en dejú?
Escric
sempre mentre faig l’amor. Això no agrada gens als meus amants. Per això solc
acabar sempre sola escrivint poesia. D’aquí la solitud del poeta.
Vas sumant poemes
i després busques (o trobes) el fil que els uneix? O penses directament en
llibres?
Vaig
restant. Després els divideixo i els elevo a la cinquena potència. Si passen la
prova no els cremo. Si no, els torturo abans d’arrasar-los. M’inspiro en els
mètodes d’Innocenci III i de Sor Teresa de Calcuta.
Quan dones per
enllestit un poema? Com és el teu procés de reescriptura? Proves els versos
dient-los en veu alta? Tens lectors de confiança?
Jo no dono
per enllestit el poema. És el poema qui, dictatorialment, es clava en el seu
lloc i m’imposa la seva fi. O és el poema qui, com un nen malcriat i mimat,
s’entesta a no voler marxar de la meva vida i em demana una atenció continuada (Fills!
Fills malcriats occidentals!). I allí estem, el poema i jo. Dient-lo o no en
veu alta. Allí estem. Fins que el llibre es publica i la tensió i l’atenció
s’acaben. Per això ens agrada tant de publicar llibres als poetes: és l’única
manera de posar-hi punt i final. I sí. Sí, tinc lectors de confiança. En
particular dos. Els tinc tanta confiança que fins i tot una vegada vaig
desistir de destruir un llibre, de la confiança que els tinc.
Com podríem
guanyar lectors? O no cal? Com aconseguim que s’apreciï la poesia ja des dels
instituts?
Una manera
fóra fent regals a cada lector que comprés un llibre. Per exemple: un viatge en
camió per Sibèria a qui compri els Haikus
del camioner. Ben pensat, fins i tot jo me’l compraria! Aquestes campanyes
que es fan del gust per la lectura i tota la pesca, irriten una mica el meu
esperit i el meu cervell. L’ànima me la deixen indiferent. Trobo que l’antic
sistema d’ensenyar la història de la literatura, amb petits fragments per fer
salivera, era la millor manera. Que la gent sabés què havia ocorregut a la seva
cultura, què havien fet els seus homes. I després ja llegiria.
Continues alguna
tradició? Reconeixes mestres? Quins? I per quina manera de dir o d’escriure?
L’home del segle
XX i del segle XXI no es pot concebre sense tradició. El pes cultural que duu a
sobre ja només en el moment de néixer és tan absolutament bestial que no tindrà
prou vida ni per conèixer aquest primer embalum. Vivim en l’època de l’excés, i
és un excés que no coneix mestres ni directrius, com molt bé fa anys que exposa
en Perejaume. Continuo la tradició catalana i occidental, amb els afegitons
d’aquest cúmul de cultures en què no trigarà a desaparèixer la blanca cultura
europea, com ja profetitzava al meu llibre poètic més narratiu: La dona que mirava la tele. Mestres, en
tinc un munt, però sobretot March, Llull, el Capellà de Bolquera, Rodoreda,
Verdaguer i Víctor Català. Parlo de la meva tradició, evidentment. Contemporanis o de la meva joventut, citaria
a Enric Casasses, Perejaume, Bauçà, Carmelina Sànchez-Cutillas, Albert Roig i
Núria Martínez Vernis. Són gent que m’inspira. D’estrangers n’hi ha molts,
seria llarg. El que sí que vull esmentar és el fet que hi ha personatges molt
citats actualment, que ja només citar-los sembla que et doni prestigi. Gent com
Maillard, Marçal o Alejandra Pizarnik, que no m’arriben tant. En alguns casos
crec que estan sobrevalorats.
Et sents part
d’una generació?
Totalment.
Ara, la meva franja generacional descriu un arc d’uns cinquanta anys.
Quins són els
teus poetes contemporanis de capçalera? I els teus clàssics indispensables?
A part dels
poetes contemporanis esmentats, hi ha poetes joves que m’agraden força com la
Maria Cabrera, la Laia Carbonell, la Raquel Santanera i la Maria Sevilla, per
dir-ne quatre. Pel que fa als clàssics, a part dels catalans que ja he
esmentat, en tinc un munt.
Regala’ns un vers
o un poema teu que et defineixi com a poeta, si és possible filar tan prim.
La varietat
de registres i temàtiques dels meus llibres és tan absolutament bèstia que això
que em demanes ho trobo dificilíssim. Et posaré un poema meu, però no em
defineix, senzillament m’exposa en una parcialitat.
Dels Regnes
Sensitius
De les
ocultes intencions del regne animal només podem intuir-ne vagament alguna cosa.
/ El moviment és animal. La paràlisi és mineral. La respiració és vegetal.
L’home té en ell tots tres regnes. / Els sospirs són aeris. Els crits
volcànics. Els plors són fluvials. Els naixements oceànics. Les morts, són
totes quatre coses i alguna cosa més. / Sense sexe no existim. / El sexe dels
vegetals és acte espiritual. El sexe de les roques és acte abstracte. / El sexe
dels oceans té abismes desconeguts per a l’home. / El sexe dels volcans és
agressiu, esclatant, creatiu i destructor. En els volcans hi ha el sexe més
apassionat de la natura. També el més tràgic. / Per sexe, els animals, sentim
en el cos, la natura operant a través de nosaltres. També ho sentim per somni i
per defalliment. / La mort no la podem pas sentir. És un estadi imaginat.
Es pot viure de
la poesia? Mentrestant, com et guanyes la vida?
Uns pocs
poden viure’n bé. Aquests pocs solen ser gent molt ben relacionada, amb les
institucions, amb els càrrecs, amb els funcionaris de les institucions, amb
gent important del sector... A Espanya, n’hi ha quatre o cinc o vint, que viuen
com a purs reietons. A través del Cervantes, van molt ben pagats i agomboiats.
A Catalunya no l’abillem tant. Però també n’hi ha uns quants que estan amorrats
a la mamella. Ara bé, hem de reduir els seus guanys a una quarta part del que
arriben a embutxacar-se els espanyols. Potser quan siguem independents aquests
quatre catalans guanyaran tant com els espanyols ara mateix. La independència
promet! La resta malviuen i és un malviure molt i molt cansat. El cas del
Carles HAC, exemplifica a bastament aquest malviure tan cansat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada