26/6/13

“Si sóc aquí avui és gràcies a Richard Matheson, que va descobrir-nos el fantàstic”. Àngel Sala, a la presentació del festival de cinema Sitges 2013

Àngel Sala amb camisa negra, plantat davant dels periodistes congregats a la Fàbrica Moritz de Barcelona, amb la mítica silueta del goril·la gegant envoltat d’avionetes i el cartell diabòlic d’enguany de fons. Llums, càmera i acció! Som a la presentació del 46è Sitges - Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, que se celebrarà de l’11 al 20 d’octubre de 2013.

El director del festival ha arrencat, aquest migdia a la cerveseria barcelonina, amb una referència indispensable: “Si sóc aquí avui és gràcies a l’escriptor nord-americà Richard Matheson, que va descobrir-nos què era el fantàstic, més enllà del terror i de la ciència-ficció. I que va deixar-nos abans d’ahir”, ha dit Àngel Sala. “De fet, quan vaig llegir per primera vegada el seu Sóc llegenda, vaig estar uns quants dies sense poder dormir”.

Retut l’homenatge a un dels mestres del gènere, Sala ha explicat que el Sitges 2013 estarà dedicat a  “totes les manifestacions del mal”, motiu pel qual la imatge promocional –un cotxet negre de bebè en flames, situat en un dels indrets més emblemàtics de Sitges– fa referència al clàssic de Roman Polanski La semilla del diablo (Rosemary’s baby), estrenat el mateix any que va néixer el festival. 

Un dels convidats estrella d’enguany –junt amb Johnnie To i d’altres personalitats que seran revelades més endavant– serà el prolífic director japonès Takashi Miike, de qui es presentarà una retrospectiva i un llibre sobre la seva filmografia, coordinat per la crítica de cinema Desirée de Fez. El creador d’Audition projectarà dos dels seus darrers treballs, Shield of Straw i Lesson of the Evil, “tant violenta i gore com de costum”, segons Sala. 

El certamen oferirà també títols tan llaminers com l’últim film de Jim Jarmush, Only Lovers Left Alive, una història d’amor entre dos vampirs, “a les antípodes de la saga Crepuscle”; Only God Forgives, la nova de Nicolas Winding, amb Ryan Gosling, o The Congress, adaptació cinematogràfica d’un text de l’escriptor Stanislaw Lem, dirigida per Ari Folman, amb Robin Wright i Harvey Keitel, que “serà un dels títols de ciència-ficció de l’any”. 

El millor fantàstic francès estarà representat al festival per Dark Touch de Marina de Van, “un film que deu molt a la mítica Carrie”. Fidel al seu públic més exigent, el certamen comptarà també amb propostes tan esbojarrades i lúdiques com Battle of the Damned, una de “robots contra zombis, amb Dolph Lundgren enmig, que és tan divertida com es pot esperar”; Big Ass Spider de Mike Mendez, en què una aranya gegant arrasa una ciutat dels Estats Units o Frankenstein’s Army, entre d’altres. 

El thriller de producció catalana i repartiment internacional Grand Piano, dirigit per Eugenio Mira, amb Elijah Wood i John Cusack, inaugurarà el Sitges 2013. També serà l’ocasió d’estrenar el Phonetastic, un festival de curtmetratges realitzats amb telèfon mòbil. 

Sobre com afecta la crisi econòmica actual al sector cinematogràfic, Sala ha dit que “la gent té menys diners per anar al cinema i, a sobre, han apujat l’IVA, però també hi ha certa desafecció per anar al cinema fruit d’una falta de polítiques d’educació de la mirada”. “No culpo els que descarreguen pel·lícules il·legalment sinó als que no fan el possible per donar a entendre que el cinema s’ha de veure en condicions òptimes”, ha dit el director del Sitges 2013. 

En aquest sentit, Sala ha dit també que “la cultura, que inclou el cinema, és un concepte molt gran que perdurarà i hi serà sempre. També, i sobretot, gràcies als festivals. Per això des del Sitges 2013 aplaudim tots els altres festivals de cinema: des dels més grans als més petits, perquè tots són necessaris”.

Publicat per Jordi Benavente a Núvol.com. Les imatges són del Sitges 2013.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada